Afvallen na je veertigste

Afvallen na je veertigste lijkt niet meer zo eenvoudig: ineens verandert alles. Hoe komt dat? Ik geef je een duidelijk antwoord in dit artikel over de verandering van je metabolisme, je vetverbranding zeg maar. Want daar heeft het alles mee te maken…

.
Veel mensen hebben vaak moeite met afvallen na hun veertigste. Ze proberen van alles om gewicht te verliezen. Bijna elke man of vrouw wordt hier ooit mee geconfronteerd.
.
Het is een ‘probleem van vandaag’ van vele mensen. Je eet hetzelfde als je veertig wordt, je beweegt evenveel.

Je metabolisme. Alles verloopt op wieltjes, tot je veertig wordt..

.
Je volgt dezelfde regels, maar ineens verandert het spel. Je ziet vet waar het nooit zat. De schuldige? Je metabolisme. Dit probleem kent elke vrouw maar al te goed. Hoe komt dat?
 
De eerste veertig jaar van je leven wordt je energie efficiënt gebruikt, dankzij je metabolisme dat je lichaam heel vlot laat werken. Het verbrandt moeiteloos voedsel tot brandstof en bepaald wat je nodig hebt om de dag door te komen. Alles verloopt op wieltjes, tot je veertig wordt: afvallen wordt moeilijker.
.
Dan verbrandt je lichaam elke dag een honderdtal calorieën minder. Tegen je vijftigste verdubbelt dat cijfer, omdat je metabolisme na je veertigste elke tien jaar met vijf procent afneemt. Wat je ook doet, de kans bestaat dat de kilo’s erbij blijven komen.
.
Vanaf ongeveer de leeftijd van veertig veranderen je hormonen vaak ingrijpend. Je hebt vaak heel de dag door trek in iets en zelfs honger.
.
Daarom is dit zo belangrijk wat ik je vertel. Je moet altijd je bloedsuikerspiegel in evenwicht kunnen houden, dat vermindert het hongergevoel.
.
Eet voldoende vezels, dat begint al bij je ontbijt. Voldoende fruit, groenten en regelmatig pasta’s en noedels geven een verzadigd gevoel voor langere tijd.
.
En vooral witte bonen. Witte bonen zorgen ervoor dat het meeste vet wat je eet op een dag niet wordt opgenomen door je lichaam, maar ‘verdwijnt’. Daarom zijn witte bonen erg goed om je metabolisme op een gezonde manier hoog te houden.
.
Het is misschien een niet al te ‘sexy’ groenten, maar het helpt wel. Het is zelfs als supplement te verkrijgen in sommige winkels. Je hebt voor langere tijd genoeg, en geeft je energie.
.
Zeker ook aan te bevelen zijn frambozen, een handvol elke dag. Het stilt je honger naar meer ongezonde producten, die vaak voor het grijpen liggen.
.
Beweeg en sport zo veel mogelijk, belangrijk en gezond voor heel je lichaam. Probeer dat steeds drie maal tien minuten, verdeeld over de dag, elke dag. Op die manier verhoog je je metabolisme fors.

Het geheim om blijvend af te vallen: boost je metabolisme

 
Je metabolisme, je vetverbranding. Daarover wil ik je in dit artikel ook iets meegeven.
.
Weer terug op je gezonde normale gewicht komen als je te zwaar bent. Daar tekenen veel mensen voor. Het geheim is, als je blijvend gewicht wilt verliezen, dat te doen met gezonde voeding, regelmatige lichaamsbeweging en je levensstijl daaraan aan te passen.

 Om permanent op een gezond gewicht te blijven en niet tijdelijk – want veel mensen hervallen soms weer op hun oude gewicht – en je lekker slank en fit te voelen, moet je niets anders doen dan bepaalde gewoonten tijdens je dagelijkse leven te veranderen of aan te passen.

Verstandig en gezond eten met regelmatige lichaamsbeweging staat synoniem voor succesvol gewichtsverlies op de lange termijn. Door te sporten en te bewegen verhoog je je energieverbruik en je krijgt meer spiermassa. Ook dat maakt het gemakkelijker om af te vallen, en je nieuwe, gezonde gewicht te behouden. Je gaat je beter voelen, bent minder vaak vatbaar voor ziekten en je ziet er goed uit.

Je gaat de kans om ongezond te eten en te snoepen verminderen, en je gaat uiteindelijk bijna automatisch kiezen voor gezonde producten. Maar die ‘nieuwe gewoonten’ komen niet zomaar van zelf, maar kan jij leren als je blijvend succes wilt hebben.
 
Sport en afvallen 

Sport is de ideale aanvulling op een gezond dieet als je wilt afvallen, omdat je door te sporten calorieën verbruikt. Maar denk ook eens aan andere factoren. Het zorgt voor je sociale contacten, het breekt de verveling en natuurlijk ga je je levensstijl flink verbeteren en zo ook je fysieke gezondheid.

Sport bouwt spiermassa op en gaat je vetgehalte verminderen, zodat je nog makkelijker gaat afvallen. Je moet nu niet meteen gaan denken dat je er van die lelijke enorme spieren van gaat krijgen, nee, je hoeft niet bang te zijn.

Door gezond te leven…

…te eten en door regelmatig te bewegen of sporten wordt dat bijna als vanzelf door je lichaam gecontroleerd.

Sport verbetert de fysieke conditie. Hoe meer je daar mee bezig bent, hoe meer calorieën je lichaam gaat verbranden. Als je regelmatig sport, verbrandt je meer calorieën dan iemand die niet of nauwelijks aan sport doet. Ook al sport je niet op dat moment, toch verbrandt je meer calorieën dan die ander, je lichaam is daar zo op getraind dat het dat automatisch gaat doen. Je zet je metabolisme op de automatische piloot als het ware.
 
Dus het is zeker de moeite waard om dat te doen, om te zoeken naar een sport die het beste en gemakkelijkst bij je past. Hoe jong of oud je ook bent, en wat je conditie ook is, door te sporten of regelmatig te gaan bewegen kan ook jij je ideale gewicht bereiken en zo ook je algehele levensstijl verbeteren.
 

Is sporten dan een wondermiddel?

 
Vergis je niet. Veel mensen die willen afvallen denken dat sport een wondermiddel is om snel weer slank te worden omdat je daarmee zoveel calorieën verbruikt.
 

Tot slot

 
Het gaat er mij over dat je in je hoofd een klik moet maken om een gezonde manier van leven te vinden met als doel een gezonder en slanker lichaam. Kleine veranderingen in je voedingsgewoontes veroorzaken soms veel verbeteringen in hoe je eruit ziet en hoe je je voelt.

LEES MEER TIPS

OVER AFVALLEN + JE METABOLISME TE ‘BOOSTEN’ EN DE ANDERE ONDERWERPEN OP DEZE WEBSITE: