GEZONDE, LUXE BROODJES

HARTIGE CIABATTA MET KORIANDER EN TOMAAT

Hartige ciabatta met koriander en tomaat:

voor 4 personen: 250 gram tomaten, 1 ui, handvol verse koriander, 1 teentje knoflook, 4 eetlepel olijfolie, 250 gram ciabatta Snij de tomaten in kleine stukjes, snipper de ui, hak de knoflook fijn. Haal de blaadjes koriander van de takjes af. Meng de tomatenblokjes met ui, 2 el olijfolie en peper en zout naar smaak. 

Snij de ciabatta in 10-12 schuine sneetjes. Meng de rest van de olijfolie met de knoflook en bestrijk de sneetjes brood hiermee. Bak ze in een vlakke (antiaanbak) koekenpan aan beide kanten goudbruin. Leg ze op een serveerschaal en verdeel het tomatenmengsel erover. Leg op alle sneetjes een toefje koriander. Tip: Vervang de koriander eventueel door verse basilicum.

PITA MET GEGRILD GROENTEN

Pita met gegrilde groenten:

voor 4 personen: 2 courgettes in lange dunne plakken, 3 rode paprika’s in dunne reepjes, 4 pitabroodjes, 200 gram magere roomkaas, ovenschaal. Voor de marinade: 4 eetlepels balsamico azijn, 1 eetlepel zachte mosterd, 4 eetlepels olijfolie,1 dl groentebouillon (blokje), 2 eetlepels fijngehakte basilicum

Maak eerst de marinade door alle ingrediënten in een kom goed te mengen. Leg de courgette en paprika in de ovenschaal, giet er de marinade over en roer af en toe alles om zodat de marinade overal goed wordt verdeeld. Laat een half uur marineren. Rooster de uitgelekte groenten op een voorverwarmde hete grillplaat of grillpan 3 minuten aan beide kanten tot ze bruin beginnen te worden. Toast intussen de pitabroodjes, snij het aan één kant open en besmeer de binnenkant met roomkaas. Schep de groenten in de broodjes en serveer direct.

GEVULD PITABROODJE MET TOMAAT EN FETAKAAS

Gevuld pitabroodje met tomaat en fetakaas:

voor 4 personen: 4 pitabroodjes, 4 kleine tomaten, 500 gram Fetakaas, halve komkommer

Maak de pitabroodjes een beetje vochtig, grill ze tot ze opzwellen en lichtbruin zien. Halveer de gewassen komkommer, verwijder de zaadjes en snij deze in blokjes. Was de tomaten, verwijder zaad en vocht en snij ze in blokjes. Meng de tomaten, komkommer en feta (in blokjes) in een kom en breng op smaak met zout en eventueel nog wat peper. Vul de broodjes met de salade. Geef de overgebleven salade er apart bij.

CIABATTABROODJE MET TUINKRUIDEN EN GEBAKKEN KIPFILET

Ciabattabroodje met tuinkruiden en gebakken kipfilet:

voor 4 personen: 4 ciabattabroodjes, 5 eetlepels mosterd, 60 gram veldsla, 4 eetlepels gehakte verse bieslook, 4 eetlepels verse basilicum (wat grof fijngehakt), 12 plakken gebakken kipfilet

Snij het ciabatta broodje open. Bestrijk de snijvlakken met de grove mosterd. Meng de veldsla met bieslook en basilicum en verdeel dit over de onderste helft. Leg daarop de gebraden kipfilet en maal er wat peper boven. Dek het af met de bovenkant van het broodje.

GEBAKKEN CIABATTA-RONDJES MET TOMATEN EN KORIANDER

Gebakken ciabatta-rondjes met tomaten en koriander:

voor 4 personen: 250 gram tomaten, 1-2 teentjes geperste knoflook, 1 ui, 5 eetlepels olijfolie, 2 eetlepels gehakte basilicum, 300 gram ciabattabrood

Snij de tomaten in dobbelsteentjes, hak de ui fijn en meng de tomaten met de gesnipperde ui, 3 el olijfolie en werk af met peper en eventueel zout. Snij de ciabatta in 12 sneetjes. Meng de rest van de olijfolie met de knoflook en bestrijk de sneetjes brood hiermee. Bak ze in een koekenpan aan beide kanten goudbruin. Leg ze op een mooi bord en verdeel het tomatenmengsel erover. Leg op alle sneetjes wat gehakte basilicum.

PANINI MET GEROOKTE ZALM

Panini met gerookte zalm:

voor 4 personen: 1 stuk Focaccia brood, 200 gram gerookte zalm, 2 tomaten, 3 eetlepels groene Pesto, handvol verse basilicum, 150 gram geitenkaas, 1 lente-uitje in ringetjes

Snij de geitenkaas en de tomaten in plakken en de bosui in ringetjes. Snij de focaccia in vieren en snij de stukken open. Bestrijk de snijvlakken dun met Pesto en beleg de onderkanten met zalm, geitenkaas en tomaat. Verdeel de bosui erover en maal er wat peper boven. Pluk de blaadjes basilicum en leg ze erop en zet de bovenkanten van het brood erop. Leg de broodjes tussen het grill ijzer en rooster ze in 3-5 min goudbruin.

ITALIAANSE DRIEHOEKJES MET MOZZARELLA

Italiaanse driehoekjes met Mozzarella:

voor 4 personen: 2 bolletjes Mozzarellakaas in dunne plakjes gesneden, 8 plakjes gekookte achter- of schouderham, 16 sneetjes getoast volkorenbrood, 50 gram rucolasla, 4 grote tomaten zonder vel en in dunne plakjes, 2 eetlepels halvanaise met tuinkruiden (bieslook, peterselie, basilicum..), cocktailprikkers

Bestrijk de helft van het getoast volkorenbrood met de mayonaise met de gehakte kruiden, leg er wat blaadjes gehakte gewassen rucola op en een paar schijfjes tomaat. Beleg vervolgens met de ham en Mozzarella en bestrooi met wat verse peper. Dek af met de rest van de sneetjes volkorenbrood. Prik eventueel vast met een cocktailprikker.

DRIEHOEK SANDWICH MET GEROOKTE ZALM EN RUCOLASLA

Driehoek sandwich met gerookte zalm met rucolasla:

voor 4 personen: 8 sneetjes volkorenbrood, 400 gram gerookte zalm, 200 gram rucolasla, 400 gram hüttenkäse, beetje zachte mosterd

Smeer de hüttenkäse op één helft van de sneetjes volkorenbrood en leg er de zalm en rucola bovenop. Besmeer de andere helft van de sneetjes brood licht met mosterd, vouw de sandwich dicht en snijd kruislings doormidden.

FRANS STOKBROOD MET TONIJN, OLIJVEN EN TOMATEN

Frans stokbrood met tonijn, olijven en tomaten:

voor 4 personen: 1 groot of 2 kleine vers gebakken stokbroden, 2 blikjes tonijn (185 gram) op eigen nat, 80 gram gemengde sla, 120 gram gehalveerde kerstomaatjes, sap van halve citroen, 120 gram gehalveerde zwarte olijven zonder pit, 2 eetlepels gehakte verse bieslook, olijfolie

Snij het stokbrood in de lengte doormidden, verdeel in 4 stukken en laat de tonijn uitlekken. Vermeng 4 eetlepels olijfolie met iets citroensap, roer er de bieslook door en smaak af met peper en zout. Beleg de onderste helft van de stokbroodjes met wat sla, vervolgens de in stukjes verkruimelde tonijn, tomaatjes en leg er de halve olijven bovenop. Besprenkel het geheel met de vinaigrette en dek af met het kapje van het stokbrood.

STOKBROODSANDWICH MET TONIJN

Stokbroodsandwich met tonijn:

voor 4 personen: 100 gram tonijn in blik op olie, 4 eetlepels gekookte kidneybonen, 50 gram gemengde salade, 4 eieren, 2 kleine stokbrood- jes (halve baguettes), 4 eetlepels slasaus, halve ui

Als je stokbroodjes hebt die je zelf nog moet afbakken, kun je dat doen 15 min. in de oven van 200 graden. Kook 4 eieren hard. Snij de brood- jes vanaf de bovenkant in het midden open. Besmeer de broodjes aan de binnenkant met boter en beleg met de sla. Snij de hard gekookte eieren in stukjes en vermeng ze met de (geplukte) tonijn en de kidneyboontjes. Breng het tonijnmengsel op smaak met peper en zout. Lepel de tonijn op de sla en de slasaus erover. Snij de ui in ringetjes en strooi deze over de tonijnsalade.

SANDWICH MET OSSENHAAS EN GROENE PESTO

Sandwich met ossenhaas en groene Pesto:

voor 4 personen: 3 sneetjes bruin brood of volkorenbrood, 80 gram rundercarpaccio, 2 eetlepels groene Pesto (potje), 30 gram geraspte kaas, 25 gram rucolasla

Vraag aan je slager of hij de rundercarpaccio zelf in heel fijne plakjes kan snijden of Koop kant-en-klare carpaccio. Snij de korsten van het brood en rooster de sneetjes in de broodrooster. Bestrijk ze met Pesto. Verdeel de carpaccio, rucola en kaas (in flinters) over 2 sneetjes Leg deze sneetjes op elkaar op een bord en dek ze af met het derde sneetje met de Pestokant naar beneden. Steek de sandwich met een satéstokje vast.

TIP: verse Pesto maak je snel zelf door 15 gram verse basilicum met één teentje knoflook, 2 eetkepels pijnboompitten en één eetlepel Parmezaanse kaas of oude kaas in een blender te pureren en er 3 tot 4 eetlepels olijfolie door te mengen. Breng de Pesto op smaak met peper en zout.

ZUIDERS CIABATTABROOD MET FRANSE KAAS

Zuiders ciabattabrood met Franse kaas:

voor 4 personen: 4 ciabattabroodjes, 300 gram Brie in plakjes gesneden, 1 eetlepel balsamico azijn, 2 eetlepels olijfolie, 3 rode uien, 100 gram rucolasla

Verwarm een grillpan voor tot gloeiend heet. Rooster de ui (in partjes) in de grillpan in circa 3-5 minuten bruin en gaar, keer ze regelmatig. Snij de ciabatta overlangs open en besprenkel de snijvlakken met olijfolie. Leg de onderkant op een bord en verdeel de rucola erover. Leg de Brie op de rucola. Schep de rode ui om met de balsamico azijn en zout en peper naar smaak en verdeel de partjes over de Brie. Leg de bovenkant van de ciabatta erop.

WARME FOCACCIA-CIABATTA MET GEROOKTE ZALM EN GEITENKAAS

Warme focaccia-ciabatta met gerookte zalm en geitenkaas:

voor 4 personen: 1 stuk Focaccia brood, 200 gram gerookte zalm, 2 tomaten, 3 eetlepels groene Pesto, handvol verse basilicum, 150 gram geitenkaas, 1 lente-uitje

Snij de geitenkaas en de tomaten in plakken en de bosui in ringetjes. Snij de focaccia in vieren en snij de stukken open. Bestrijk de snij- vlakken dun met Pesto en beleg de onderkanten met zalm, geitenkaas en tomaat. Verdeel de bosui erover en maal er wat peper boven. Pluk de blaadjes basilicum en leg ze erop en zet de bovenkanten van het brood erop. Leg de broodjes tussen het grill ijzer en rooster ze in 3-5 min goudbruin.