Hoe snel kan ik calorieën verbranden?

Stimuleer je metabolisme en vermager met deze 8 geweldige tips voor gewichtsverlies. Hoe snel kan ik calorieën verbranden?
 
Je metabolisme (of stofwisseling) vertraagt naarmate je ouder wordt, en dit leidt helaas tot vetopslag. Omdat een sneller metabolisme helpt bij gewichtsverlies, proberen de meeste mensen dan ook hun stofwisseling te verbeteren naarmate ze ouder worden.
.
Gelukkig is dit eigenlijk vrij simpel. Je kan je stofwisseling optimaliseren door kleine dingen te bedenken die je dagelijks kan doen om overtollig vet te verbranden. Er bestaan 8 gouden tips die je hierbij kunnen helpen:
 

Tip 1. Water drinken:

Water drinken is een geweldige manier om extra calorieën te verbranden, doordat het de stofwisseling tijdelijk bevordert. Water absorbeert lichaamswarmte, en dus moet je lichaam extra inspanningen leveren om een warme en stabiele temperatuur te behouden. Hiervoor drink je best ijskoud water, zodat je stofwisseling een optimale stimulans krijgt.
.
Onderzoek heeft bovendien aangetoond dat vrouwen door water te drinken koolhydraten verbranden, en dat mannen hierdoor overtollige calorieën kwijtspelen! Daarnaast biedt water uiteraard tal van andere voordelen voor onze gezondheid.
 

Tip 2. Als je vetten verbrandt, moet je deze vervangen door spiermassa:

Wist je dat gewichtsverlies automatisch leidt tot een vertraging van je metabolisme? Dit betekent dat je minder calorieën moet consumeren als je gewicht wil verliezen om je nieuwe, slanke lichaam in vorm te houden. Natuurlijk hoeft dit geen probleem te vormen.
.
De perfecte manier om een vertraagde stofwisseling te bestrijden, is door spieren te kweken. Als je vetten verbrandt, moet je deze vervangen door spiermassa. De spiermassa bevordert je stofwisseling door overtollige calorieën te verbranden. Zelfs wanneer je zit. Dergelijke spiertraining is bovendien effectiever in het bevorderen van je metabolisme dan cardio- of aerobic-training. Hierdoor ga je zeker snel en effectief calorieën verbranden.
 

Tip 3. Eet kleinere maaltijden, maar verdeeld over de hele dag:

Eet. Een grote fout die de meeste mensen gewoonlijk begaan wanneer ze gewicht willen verliezen, is zich uithongeren. Vasten is niet alleen ongezond, het verhindert bovendien ook het gewichtsverlies, doordat het je metabolisme vertraagt.
.
Als je lichaam denkt dat het niet voldoende voedingsstoffen zal krijgen, begint het vetten op te slaan, en laat dit net het tegenovergestelde zijn van wat je wilt. Gezonde maaltijdporties vormen een goed idee, maar houd het redelijk. Als je echt je stofwisseling wil optimaliseren, probeer dan kleinere maaltijden te nuttigen, maar meerdere over de hele dag.
 

Tip 4. Ban frisdrank en snoep uit je dieet.

Vermijd suikerrijke maaltijden. Als je een gezonde stofwisseling wil, is suiker je ergste vijand. Suiker zorgt er namelijk voor dat je lichaam een hoger percentage aan calorieën opslaat als vetten, en dat tegelijkertijd je stofwisseling vertraagt. Dit is een dodelijk een-tweetje…je lichaam slaat meer vetten op, en verbrandt het trager.
.
Frisdrank en snoep bannen uit je dieet is een van de snelste manieren om je metabolisme te bevorderen en dus calorieën te verbranden.

Lichaamsbeweging is de ideale manier om je metabolisme op te schroeven, en calorieën te verbranden

Tip 5. Sta gezond weer op door voldoende slaap:

Slaap voldoende. Een goede nachtrust kan soms meer impact hebben op je stofwisseling dan je zou kunnen vermoeden. Talloze studies hebben aangetoond dat goed uitgeruste mensen slanker zijn dan zij die niet voldoende slaap krijgen. Elke nacht zou je moeten streven naar zeven tot acht uur slaap. Bovendien is het ook geweten dat spieren opnieuw groeien in de laatste uren van de slaap, dus kan een goede nachtrust je rustmetabolisme verhogen.

Tip 6. Ontspan: maak op tijd je hoofd eens leeg:

Vermijd nodeloze stress. Stress is niet alleen onaangenaam, het is daarenboven ook ongezond en het vertraagt je metabolisme. Onze buik is de slechtste plek om extra vetten op te stapelen. En zoals je misschien al weet, stimuleert stress vetophoping in deze ongezonde zone, waardoor het risico op hartziekten toeneemt.
.
Het is onrealistisch om te denken dat je stresserende situaties altijd kan vermijden, maar met een beetje tijdmanagement kan je manieren vinden om je te ontspannen en het hoofd eens leeg te maken.
 

Tip 7. Pikante maaltijden doen je afvallen:

Pikant eten zal je metabolisme niet permanent verhogen, maar het is wel een geweldig hulpmiddel om je stofwisseling tijdelijk op te krikken. Studies hebben aangetoond dat pikante voeding de vetverbranding met 8% doet stijgen voor een korte periode na consumptie. Pikante voeding wordt tevens aanzien als ‘zware’voeding. Wat betekent dit? Simpel gezegd; pikante maaltijden geven je sneller een verzadigd gevoel dan andere, waardoor je minder zal eten, maar je ook snel calorieën gaat verbranden.
 

Tip 8. Verhoog je dagelijkse lichaamsbeweging:

Lichaamsbeweging is de ideale manier om je metabolisme op te schroeven. Dit wil echter niet zeggen dat je een sport fanatiekeling hoeft te worden. Simpelweg je dagelijkse lichaamsbeweging beetje bij beetje verhogen, kan al een enorme impact hebben op je vetverbranding.
.
De trap nemen in plaats van de lift, of iets verder parkeren van de winkel, gaan je niet meteen doen zweten, maar op deze manier creëer je wel een betere lichaamsbeweging op regelmatige basis.
 

Help je lichaam op weg naar een nieuw en gezonder leven.

Het beste aan al deze tips is, dat ze niet levensveranderend zijn of moeilijk te volgen. Het zijn vaak niet de grote, enorme stappen die het meeste invloed hebben, maar veeleer de kleine dingen die samen leiden tot iets groter. Deze tips zijn makkelijk te volgen en perfect om je metabolisme op te voeren. Hoe snel kun je nog calorieën verbranden?
.
Door deze tips te volgen, help je je lichaam op weg naar een nieuw en gezonder leven.