Waar is omega 3 goed voor

Waar is omega 3 goed voor? En hoe zit dat met omega 6? Wat is het dodelijke verborgen vet in alles wat je eet! De grote ‘O’… Zonder moeilijke woorden geef ik je een duidelijke en heldere uitleg wat je echt moet weten over omega 3 en omega 6.

.
Omega vetzuren. Ik heb het er al vaak over gehad, omdat omega vetzuren een zeldzaam wondermiddel is voor een goede gezondheid. Je vindt ze in veel producten zoals ontbijtgranen, eieren en pindakaas. Ook in uitwendige producten zoals oogcrèmes. Maar, waar is omega 3 bijvoorbeeld goed voor, want niet alle omega’s zijn hetzelfde.

Wilde zalm bevat veel omega 3.

.

Wat moet jij weten over omega’s?

.
Iedereen heeft wel eens gehoord over omega 3. Een krachtig essentieel vetzuur dat in vis, lijnzaad en walnoten zit. Het verlicht de gevolgen van stress op het lichaam. Het zijn kalmerende vetten. Je kan nooit genoeg omega 3 eten. Het kan kanker voorkomen, hartkwalen en zelfs alzheimer.
.
En nu is er nog een reden om waar omega 3 goed voor is, en om genoeg omega 3 te eten: vanwege een andere omega die je misschien nog niet kent: omega 6.
.
Net als omega 3 is omega 6 een essentieel vetzuur dat je nodig hebt. Maar anders dan bij omega 3 is een teveel aan omega 6 niet goed voor jou. Een teveel kan zelfs de helende kracht van omega 3 tenietdoen. Je moet deze twee omega’s dus in evenwicht proberen te houden.
.
Hoe weet je dan dat je de juiste omega combinatie eet? Het antwoord kan je gezondheid verbeteren. Eerst zal ik het verschil eens bespreken, want het is verwarrend.
 
Wat is omega 3 precies? Het is essentieel voeding die we dagelijks moeten eten. Ons lichaam bestaat uit omega 3-vetzuren en werken ontstekingsremmend, en een gebrek eraan wordt gelinkt aan hartkwalen, zwaarlijvigheid, kanker en zelfs aan bepaalde depressies.
.
Omega 3 maakt ook je nagels mooi, soepel en sterk. Je huid moet bestaan uit de juiste oliën. Als ze teveel uit omega 6 vetten bestaan krijg je droge vlekken op je huid. Omega 3 zal ook je gewrichten versoepelen.
.
Wat is het verband tussen omega 3 en vermoeidheid waar veel mensen regelmatig over klagen? Je hersenen bestaan voor 60% uit vet, het meeste is omega 3. Als we er niet genoeg van hebben, veroorzaakt dat vermoeidheid, geheugenproblemen en depressies.
Maar hoe moet het dan met omega 6 hoeveel hebben we daarvan nodig? Vaak, zonder het te weten, eten we teveel omega 6. Dat zijn de oliën in ons eten. Ontstekingen, vaak inwendig, worden vaak veroorzaakt door een teveel aan omega 6. Dat kan op termijn leiden tot hartkwalen, zwaarlijvigheid, bepaalde soorten kanker en diabetes.
.

Hoe weet je nou of je de juiste omega-vetzuren eet?

.
Omega 6 vetzuren zit in bijna alles wat we eten. Zowat in alles wat verpakt in de winkel ligt: verwerkte oliën. Verwerkte oliën zijn in feite vetten die je zoveel mogelijk moet mijden.
.
Er zitten dus omegavetzuren in alles. De vraag is natuurlijk of het omega 6 of omega 3 is. De verhouding is misschien wel het grootste probleem. Omega 3 zit in ‘wilde’ voeding zoals verse vis, en elk ander vet is omega 6. Even voor de duidelijkheid: omega 3 moet je dus eten, maar van omega 6 krijg je sowieso genoeg. Eén gevolg van teveel omega 6 is dat het de voordelen van omega 3 teniet doet en ontstekingen uitlokt.
.
Let op: omega 6-vetzuren zijn op zich niet slecht. Maar een teveel ervan op lange termijn kan ongezond zijn en problemen teweeg brengen aan je gezondheid. Een bleodtest bij je huisarts kan aantonen welke verhouding jij hebt tussen omega 3- en omega-6 vetzuren, en zodoende aantonen of je genoeg omega 3 eet.
 

Maar eerst onthul ik je de beste bronnen van omega 3, en kun je zelf al bepalen of je in de goede richting zit.

.
Op de eerste plaats: zalm. Wilde zalm dan wel. Gekweekte zalm kan soms maïsmeel eten en dan bevat hij omega 6. Eet dus wilde zalm die algen en planten eet.
.
Op de tweede plaats: sardines. Het is een vette vis die in koud water leeft en veel omega 3 bevat. Deze vis is zelf al gezond. En jij wilt ook gezond zijn toch?
.
Op de derde plaats: lijnzaad. Alle zaden zijn gezond evenals groene bladgroente die ik hier ook even vernoem. In lijnzaad zit evenwel minder omega 3 als in wilde zalm of sardines, maar kun je toch regelmatig op je menu zetten. Als je zelf denkt dat je niet of te weinig van deze producten eet, kun je overwegen om omega 3-supplementen te nemen.
 
Nog even in het kort: broze nagels of droge (hoofd)huid, gewrichtspijn of vermoeidheid kunnen wijzen op een omega 3-tekort. Eet regelmatig wilde zalm en verse sardines. Je kunt er veel recepten over vinden.
Gerookte zalm hapjes verrassend lekker !!

MEER TIPS..

..OVER GEZONDE VOEDING EN DE ANDERE ONDERWERPEN OP DEZE WEBSITE:

AFVALLEN NA JE VEERTIGSTE

Afvallen na je veertigste: de tips. Afvallen lijkt niet meer zo eenvoudig, zeker na je veertigste. Je ziet vet waar het nooit zat. Hoe komt dat? Ik geef je een duidelijk antwoord. Deze kleine veranderingen veroorzaken soms veel verbeteringen in hoe je eruit ziet en hoe je je voelt…