Hoe oud word ik?

Hoe oud zal ik zijn als ik sterf? Een eng onderwerp, maar je moet het weten. Hoe oud word ik? Dat is een vraag die op ieders lippen brandt, maar niemand zich werkelijk durft te stellen: op welke leeftijd zal ik sterven? Lees gewoon even verder..
 
Ik heb voor jou de revolutionaire levenscalculator. Heb jij al eens stil blijven staan bij de vraag of al jouw dagelijkse gewoonten je leven kunnen verkorten? Ik heb voor jou enkele manieren om je leven te verlengen.
Let op: het is bewezen en waardevolle informatie.
.

Dit hoofdstuk uit jou toekomstig leven is belangrijk om te weten vindt ik

Hoe oud word ik berekenen. Wat is mijn gemiddelde levensverwachting?

Ik heb het over iets wat je je altijd afvraagt, maar niet aan wilt denken. Sommige mensen willen dat weten, anderen niet. Hoe oud zul je zijn als je sterft? Ik vind dat je het wel moet weten, want je hebt het zelf, in veel gevallen, in de hand. Het is nooit te laat om er dan nog iets aan te gaan doen!
 
Ga jij er bij zijn voor de belangrijkste mijlpalen in je leven of zullen de mensen die je het hardst nodig hebben je kwijtraken? Wil jij er zo lang mogelijk bij zijn voor je eigen kinderen? Wil jij nog je kleinkinderen zien opgroeien? Of ben jij daar allemaal niet meer bij? Hoe oud kan ik worden?
 
Alles wat ik je hier aan je wil doorgeven is gebaseerd op een nieuwe levenscalculator die gebruikt wordt door een grote verzekeringsmaatschappij. De hoop die jij hebt om zo oud mogelijk te worden is geen strategie. Ik wil dat je daar even over na denkt. De échte cijfers confronteren je met de harde realiteit, dat is het.
 

Ik wil met jou enkele vragen en feiten doornemen

 
Het eerste is je familiegeschiedenis. Ik heb het over het belang van je genen. Die zijn belangrijk. Veel mensen beseffen dat niet, of denken er te licht over. Zitten er bijvoorbeeld hartkwalen in je familie? Die vraag zou je als eerste moeten stellen. Ik stel je deze serieuze vragen, aangenomen dat jij 43 bent.
.
Als je geen familie hebt jonger dan 55 met een hartkwaal, dan is de kans relatief klein dat jij er wel een krijgt. Als je één familielid hebt, is de kans redelijk aannemelijk maar kun je het nog voorkomen. Als je twee familieleden jonger dan 55 met een hartkwaal hebt, is de kans op een hartaandoening al veel groter. Denk erom, dit betekent niet dat het jou zal overkomen. Je hebt het lot voor een belangrijk deel zelf in de hand. Genen zijn maar een zwak punt in je lichaam.

Ga jij er bij zijn voor de belangrijkste mijlpalen in je leven of zullen de mensen die je het hardst nodig hebben je kwijtraken?

.
Dit deel ‘hoe oud word ik’ gaat over bewegen. 1: sport je elke dag? 2: wandel je vier keer per week dertig minuten? 3: je beweegt nooit? Weet dit eerst dat regelmatig bewegen niet alleen goed is voor je gewicht, het heeft ook een belangrijke invloed op je bloeddruk en stressniveau. Bewegen kan een remedie zijn. Als je constant beweegt, zul je jaren langer leven, dat is al lang bewezen. Beweeg of sport regelmatig, doe het gewoon. Zoek iemand om dat samen te doen.
 
Het volgende deel ‘hoe oud word ik’ is een belangrijke. Het gaat over voeding. Eet je vijf porties fruit of groenten per dag? Een portie is een klein handvol. Eet je minder dan vijf porties per dag maar regelmatig verwerkt en verpakt voedsel? Of eet je vooral of zeer gemiddeld verwerkt en verpakt voedsel zoals pizza’s, hamburgers en noem maar op? Er zijn veel gezondheidsproblemen die je kunt voorkomen door voldoende groenten en fruit te eten en lekkere kleurrijke maaltijden te bereiden.
 
Dit laatste deel ‘hoe oud word ik’ gaat over alcohol. Hoeveel drink jij? Minder dan twee drankjes per dag? Drie tot vier drankjes, of vijf en meer per dag? Als je in deze laatste categorie zit, weet je hoeveel jaren je dan kunt verliezen? Gemiddeld zes jaar! En dat is dramatisch. Door teveel alcohol elke dag, gedurende lange tijd, kun je niet alleen moeilijker beslissingen nemen, het vergiftigt ook je lever, en je wordt er zwaarlijvig van. Maar het zorgt er ook voor dat je dingen doet die je niet wilt doen. Drink gewoon met mate, wees verstandig!
 
Je zou, als de antwoorden op al deze vragen regelmatig of steeds in de laatste categorie vallen, het beste een medisch onderzoek laten doen. Om te zien wat er in je lichaam gebeurt. In een bloedtest kan de zogenaamde ‘biomarker’ in je bloed je alle details bezorgen over je gezondheid, je echte gezondheid op dat moment. Dit voorspelt je risico op orgaanproblemen, diabetes en hartkwalen.

In een bloedtest kan de zogenaamde ‘biomarker’ in je bloed je alle details bezorgen over je gezondheid.

.Laat ook je lichaamsvet en botdichtheid nauwkeurig meten met een scanner. Teveel vet in je lichaam en vooral rond de organen kan bijvoorbeeld de longfunctie flink belemmeren, waardoor je vaak moe en uitgeput lijkt. Laat ook zeker je kracht, uithoudingsvermogen en lenigheid testen. Belangrijk is ook je hart. Als je een eindje flink doorstapt of hardloopt, en je hart gaat vrijwel meteen erg snel kloppen, dan heeft je hart geen conditie. Waarschijnlijk heb je dan zelf ook weinig conditie.
 
Met al deze ‘delen’ en ‘categorieën’ wordt rekening gehouden bij de berekening van je sterfleeftijd. Maar er is goed nieuws voor jou. Daarom wou ik dit ietwat enge onderwerp voor veel mensen toch even bespreken en openbaar maken. Om te laten zien, en te bewijzen, dat je er iets aan kunt gaan doen.
.
En om te laten zien dat bijna alles, wat ook je antwoorden waren, vrijwel omkeerbaar is. Jij hebt je lot in handen, ik geef de juiste dingen die je moet doen.
.
En daarom, zoals ik al eerder zei, zou iedereen zijn sterfleeftijd moeten kennen, zodat je nog op tijd kunt ingrijpen als dat nodig is.

MEER TIPS..

..OVER GEZONDHEID, VEROUDERING TEGENGAAN, AFVALLEN EN DE ANDERE ONDERWERPEN OP DEZE WEBSITE: