KOUDE VOORGERECHTEN

MELOENSALADE MET RAUWE HAM

Meloensalade met rauwe ham

Benodigdheden voor 4 personen: 1 zoete meloen, 1/2 citroen, 4 eetlepels in dunne reepjes gesneden verse basilicum en verse munt. 1 eetlepel fijngesneden bieslook, 200 gram serranoham in plakjes, eventueel een meloen- bolletjessteker.

.
Halveer de meloen, verwijder de zaadjes en steek met de meloensteker mooie bolletjes uit het vruchtvlees, of snij de meloen in kleine blokjes. rasp een halve eetlepel gele schil van de citroen af, en pers de citroen uit. Schep de meloen in een kom om met de citroenrasp en -sap. Laat de meloensalade in de koelkast goed koud worden. schep de kruiden door de salade, verdeel de ham over de borden en schep de salade ernaast met een weinig verse peper.

LEKKER PASTA VOORGERECHT MET TONIJN

Lekker pastavoorgerecht met tonijn

Benodigdheden voor 4 personen: 400 gram korte pasta, 320 gram tonijn op eigen nat, 1 teentje knoflook, 2 eetlepels groene Pesto, 1 rode ui, 3 eetlepels groene olijven, handvol kleingesneden rucolasla, 1 eetlepel pijnboompitten.

Snij de teentjes knoflook klein en de rode ui in halve ringen. Snij vervolgens de tomaten in reepjes en verwijder de zaadlijsten. Halveer de zwarte olijven en verwijder de pitten. Kook de penne beetgaar volgens de aanwijzingen op de verpakking. Rooster de pijnboompitten in een droge koekenpan. Meng alle ingrediënten behalve de waterkers door de pasta en bestrooi met pijnboompitten. Warm het geheel even goed door. Garneer met de waterkers.

FRISSE PASTASALADE MET MOZZARELLA EN SPEK

Frisse pastasalade met mozzarella en spek


Benodigdheden voor 4 personen: 300 gram Penne (of kleine macaroni), 2 bolletjes Mozzarella, 8 plakken gerookt ontbijtspek, 1 avocado, 4 eetlepels olijfolie, 2 grote tomaten

.
Begin met het opzetten met een pan water voor de pasta. Zodra het water kookt, voeg je de pasta toe en kook je deze volgens de bereidingswijze. Snij ondertussen de tomaat, avocado en de mozzarella in stukjes/plakjes. Begin ongeveer 5 minuten voordat de pasta klaar is met koken, met het bakken van de ontbijtspek. Leg de plakjes vervolgens op een stukje keukenpapier om het vet een beetje te laten uitlekken. Als de pasta klaar is met koken, giet je het water af, en houd je de pasta even onder het koude water uit de kraan zodat de pasta afkoelt. Schep daarna de pasta in een mooie grote schaal en giet de olijfolie er overheen. Schep dit even goed door zodat de olijfolie goed verdeelt is. Voeg dan de stukjes tomaat, mozzarella, avocado en het ontbijtspek toe. Meng alles goed door elkaar en de pasta is klaar. Tip: Om het helemaal af te maken kun je nog wat verse peper en verse basilicum blaadjes toevoegen.

MOSSEL-GARNALEN COCKTAIL

Mossel-garnalen cocktail

Benodigdheden voor 4 personen: 200 gram gekookte verse mosselen, 100 gram Hollandse garnalen, 1 rode grapefruit (pompelmoes), 1 sinaasappel, 1 avocado, beetje ijsbergsla of andere knapperige sla, 1/2 dl light-mayonaise, 1/2 dl light-room, 1 theelepeltje tomatenpuree, 1 eetlepel whisky

.
Klop de slagroom stijf, meng het voorzichtig met de mayonaise, tomatenpuree en whisky en breng op smaak met verse peper. Schep de helft van de saus door de mosselen en garnalen. Schil de grapefruit dik tot op het vruchtvlees, en snij met een scherp mesje de partjes tussen de vliesjes uit, en vang het vrijkomende sap op. Schil en halveer de avocado, verwijder de pit en snij de helften in mooie boogjes, besprenkel direct met het overgebleven grapefruitsap. Leg in 4 glazen coupes een beetje gesneden sla met wat dressing. Meng het mosselmengsel met de avocado en het citrusfruit en verdeel het over de glazen, om en om met steeds wat gesneden sla. Verdeel er nog wat dressing over en serveer direct. Lekker met warm ciabatta brood.

GARNALEN-AVOCADO COCKTAIL

Garnalen-avocado cocktail

Benodigdheden voor 4 personen: 2 rijpe avocado’s, 250 gram garnalen, 2 hardgekookte eieren in mooie partjes, 2 bosjes waterkers, 2 tomaten in kleine blokjes, 1 bosje lente-uitjes, 1 teentje geperste knoflook, sap van halve citroen, 1 potje Griekse yoghurt, 2 eetlepels olijfolie

.
Schil de avocado en snij ze in kleine stukjes, besprenkel ze meteen met citroensap, snij de lente-uitjes in ringetjes en pluk de blaadjes waterkers van de steeltjes. Klop de yoghurt op met de olijfolie, voeg knoflook, lente-uitjes, peper en zout toe. Roer de yoghurtsaus door de garnalen, verdeel de waterkers, avocado en tomaten over glazen coupes en schep een lepel garnalen op het groentebedje. werk af met de partjes ei en dien meteen op.

GEMENGDE TONIJNSLA MET WITTE BONEN

Gemengde tonijnsla met witte bonen

Benodigdheden voor 4 personen: 2 tomaten, 320 gram tonijn op eigen nat, 1 teentje knoflook, 3 eetlepels gehakte peterselie, 1 ui, 500 gram witte bonen (glas), 4 eetlepels olijfolie, 1 theelepel mosterd

Snipper de ui en knoflook fijn, klop vervolgens voor de dressing de mosterd, olijfolie, de ui, knoflook en wijnazijn goed door elkaar. Spoel de bonen af in een zeef en laat goed uitlekken. Snij de rode ui in dunne halve ringen. Meng bonen, rode ui en peterselie met de dressing in een kom en laat afgedekt en koel 1 uur intrekken. Snij de tomaten in reepjes en verwijder de zaadlijsten. Verdeel de tonijn in mooie stukjes en schep met de olijven en tomaten door de bonensalade. Serveer zo of geef er boerenbrood bij.

CARPACCIO VAN GEROOKTE HAM

Carpaccio van gerookte ham

Carpaccio is ontstaan in Italië maar is door de Fransen overgenomen, en zijn met de eer gaan lopen. Carpaccio is een bereidingswijze. Alles wat met zeer dun gesneden, vaak rauwe, vlees of vis te maken heeft wordt Carpaccio genoemd. Met dit recept maken we het iets eenvoudiger door gerookte ham te gebruiken. Zorg er dan ook voor dat je ham flinterdun is gesneden. Welke gerookte ham je kiest maakt niet uit. Neem bijvoorkeur Ardennerham, Parmaham of Serranoham.

Benodigdheden voor 4 personen: 200 gram gerookte ham, 2 eetlepels geroosterde pijnboompitten, 2 eetlepels Parmezaanse kaas, 4 eetlepels olijfolie, 12 gehalveerde kerstomaatjes, sap van 1 citroen, 1 theelepel oregano, 100 gram rucolasla.
Maak een dressing van citroensap, oregano en olijfolie te mengen en breng op smaak met zout en peper. Verdeel de sla in het midden van de borden en leg de gerookte ham er omheen. Garneer met de tomaatjes en de nootjes en giet de dressing er rond. Werk af met de Parmezaanse kaas.

EENVOUDIGE SNEL-KLAAR GRIEKSE SALADE

Eenvoudige snel-klaar Griekse salade

Benodigdheden voor 4 personen: 4 gehalveerde vleestomaten zonder zaadjes, 2 gesnipperde kleine uien, 250 gram Fetakaas,1 geschilde kleine komkommer in de lengte doorgesneden zonder zaadjes, olijfolie, 2 eetlepels gehakte verse bieslook

Bestrooi de tomaten en komkommer aan de binnenkant met zout en zet de helften 15 min op z’n kop weg om uit te laten lekken. Snij de uitgelekte tomaat en komkommer vervolgens in kleine blokjes. Meng in een kom de ui met de komkommer, tomaat en bieslook.

Breng op smaak met wat zout en peper. Laat de salade ca 2 uur gekoeld staan. Snij de Fetakaas in vier dikke plakken. Warm de grill (250°C). Doe de Feta op een ovenvaste schaal, bestrijk de stukken met de olie en grill de Feta in ca. 4 min mooi bruin. Verdeel de salade over de borden. Schep de Feta erop, garneer met de gehakte bieslook en serveer direct.

SALADE MET GEROOKTE FORELFILET

Salade met gerookte forelfilet

Benodigdheden voor 4 personen: 300 gram gerookte forelfilet, 30 gram rucolasla, 2 eetlepels notenolie, 2 eetlepels maïsolie, 1/2 dl witte balsamico azijn, 1/2 eetlepel fijne mosterd, 2 theelepels gembersiroop, peper en zout, gemende sla (zakje)

Snij de rucola heel fijn en klop deze met de oliesoorten, azijn, gember en mosterd tot een gladde dressing, breng op smaak met peper en zout en zet koel weg. Verdeel de gemende sla over mooie borden, ‘scheur’ de visfilets in grove plukken en verdeel ze over de sla. Klop nog een keer door de dressing en schenk ruim over elke salade, als je over hebt geef je dat apart erbij. Tip: gebruik ook rode bietenscheuten of preischeuten als garnering en eet er lekker verse warme broodjes bij.

GRIEKS VOORGERECHTJE MET FETAKAAS

Grieks voorgerechtje met Fetakaas

Dit Grieks voorgerechtje is karakteristiek door zijn frisse smaak. Het is een gezond gerecht dat zo klaar is. Dit recept kun je perfect als voorafje eten in een menu. Als je op je gewicht moet letten dan weet je al dat gezonde salades je daarbij helpen.

.
Benodigdheden voor 4 personen: Gemende sla, 2 tomaten, halve komkommer, halve rode paprika, 70 gram Feta, halve kleine rode ui, 1 eetlepel olijven naar keuze, 1 theelepel gedroogde oregano, 1 eetlepel ciderazijn, 1 eetlepel olijfolie, verse peper.

.
Schik wat gemengde sla op de bordjes. Snij de tomaten, komkommer, paprika, Feta en rode ui in plakjes en verdeel deze over de sla. Strooi er de olijven en oregano over. Roer de ciderazijn en de olijfolie onder elkaar en kruid met peper en eventueel wat zout, en giet vlak voor het serveren over de salade. Serveer met enkele sneetjes warm ciabatta brood.

KOUD VISGERECHTJE OP SPAANSE TOMATEN-GAZPACHO

Koud visgerechtje op Spaanse tomaten-gazpacho

Benodigdheden voor 4 personen: 350 gram heilbotfilet, 50 gram rucolasla, 1 sjalotje, zwarte peper, 1 eetlepel olijfolie, eventueel 1 teentje knoflook, halve citroen, 1 mespunt gemberpoeder, 2 dl gezeefde tomaat (glas)

Leg de visfilets naast elkaar tussen twee vellen plasticfolie en druk ze met een deegroller voorzichtig plat. Hak de rucola fijn en snij de knoflook fijn. Verwijder de folie en verdeel rucola, peper, zout, citroensap en notenolie over de heilbotfilet. Rol de filets op, pak ze weer in folie en leg de rolletjes minimaal 15 minuten in de diepvries zodat ze stevig worden. Meng intussen de ingrediënten voor de tomaten-gazpacho in een kom: 2 dl gezeefde tomaten, 1 fijngehakt sjalotje en 1 fijngesneden teentje knoflook en 1 mespunt gemberpoeder. Giet er vervolgens een dun laagje van op 4 borden. Snij de heilbotrolletjes met een scherp mes in dunne plakjes en leg ze in de tomaten-gazpacho.

KOUD VISGERECHTJE MET WAAIERS VAN RAUWE TONIJN

Koud visgerechtje met waaiers van rauwe tonijn

Benodigdheden voor 4 personen: 8 dunne plakken rauwe tonijnfilet, 8 takjes frisée sla of andere groene knapperige sla, 1 citroen, 1 eidooier, 1 eetlepel geraspte kaas, 1 eetlepel olijfolie, half bosje rucolasla, 1 eetlepel sesamzaad

Peper en zout de tonijn. Was en droog de sla en verdeel deze over de tonijnplakjes, besprenkel met olie, rol de plakjes strak op tot mooie rolletjes. Verdeel deze over 4 borden. Bak de sesamzaadjes goudbruin in een droge pan. Voeg wat olijfolie en citroensap (geperst uit de citroen) toe en breng op smaak met peper en zout. Lepel deze dressing over de tonijnrolletjes. Smeer de bladerdeegplakjes in met eidooier en bestrooi ze met de kaas. Rol deze reepjes op tot pijpenkrullen en leg ze op een ovenplaatje. Bak de krullen af in een voorverwarmde oven van 200 graden in ca 7 min en leg ze daarna op de rolletjes.

MAROKKAANSE COUSCOUS MET MAKREEL IN TOMATENSAUS

Marokkaanse couscous met makreel in tomatensaus

Benodigdheden voor 4 personen: 150 gram makreelfilets in tomatensaus, 2 eetlepels basilicum, 80 ml olijfolie, halve komkommer, 150 gram kerstomaatjes, halve krop ijsbergsla, 150 gram couscous, 1 eetlepel citroensap, 2 eetlepels gehakte peterselie

Bereid de couscous volgens de aanwijzingen op het pak, roer het los met een vork en laat iets afkoelen. Snij de kerstomaatjes in vieren. Schil de komkommer en snijd in kleine blokjes. Snij ook de kruiden fijn en de cherry tomaten in vieren. Meng de couscous met de komkommer, kruiden, tomaatjes, het citroensap en de olie en breng op smaak met zout en peper. Schep de makreelfilets met tomatensaus losjes door de couscous. Verdeel de slabladeren over een mooie schaal en schep daar de couscous op. Serveer direct.