ONTBIJT RECEPTEN

GEVULDE OMELET MET CHAMPIGNONS, UI EN TOMATEN

Voor 4 personen: 2 uien in fijne ringetjes, 2 tomaten in blokjes, 100 gram gesneden champignons, 8 eieren, 4 eetlepels melk, peper en zout

Stoof de ui en champignons enkele minuten in een pan gaar en voeg de tomaat erbij. Breng op smaak met peper en zout. Breek de eieren in een kom, voeg de melk erbij en klop alles goed door elkaar. Bak de 4 omeletten: Giet 1/4 van het mengsel in de pan met wat boter, en bak op zacht vuur aan één kant lichtbruin. Schep 1/4 van de vulling in het midden op de omelet en vouw dicht. Bak op dezelfde manier nog 3 omeletten en vul ze. TIP: Lekker met verse broodjes, of gebakken aardappeltjes uit de oven.

BESSEN-SMOOTHIE (gezond en slank)

Voor 4 personen: 300 gram rood fruit uit de diepvries, 500 gram vanilleyoghurt, 1,25 dl appelsap, 1 eetlepel honing

Doe alle ingrediënten in een blender of mixer en mix tot een gladde smoothie. Giet in gekoelde glazen en serveer meteen. Lekker met enkele ijsblokjes!

YOGHURT-BANANENDRANK MET SINAASAPPEL

Voor 2 personen: 1 grote rijpe banaan, 1 dl vers geperst sinaasappelsap, 1/4 liter magere yoghurt, kaneel

Snij de banaan in stukjes en pureer de banaan met het sinaasappelsap bijvoorbeeld in een blender. Klop de yoghurt door het bananenmengsel en zet 1 uur in de koelkast. Net voor het serveren schud of klop je de yoghurtdrank goed door, schenk in glazen en bestuif met wat kaneel.

MELOEN-AARDBEIEN SALADE MET YOGHURTSAUS

Voor 4 personen: 250 gram aardbeien, 2 kiwi’s, 1 niet te grote Galia meloen. Voor de saus: 2 eetlepel gehakte muntblaadjes, 1 eetlepel suiker, 1 zakje vanillesuiker, 2 dl yoghurt

Snij het vruchtvlees van de meloen in dobbelsteentjes, de kiwi’s in halve plakjes en halveer de aardbeien. Klop de yoghurt met de suiker en de vanillesuiker tot de suiker is opgelost en roer er de munt door. Schep vlak voor het serveren het fruit en de saus door elkaar en dien op in mooie glaasjes.

ROMIGE BANANEN-VANILLE SHAKE

Voor 2 personen: 2 bananen, 250 ml magere yoghurt, 1 eetlepel vanille-extract

Schil en snij de bananen in plakjes. Doe alle ingrediënten in een blender of andere keukenmachine, dek af en mix alles tot een dikke romige shake. Giet in twee grote glazen, met of zonder ijsblokjes en serveer meteen.

WATERMELOEN-FETA SALADE

Voor 2 personen: 2 plakken koude watermeloen, 100 gram Fetakaas in blokjes, geroosterde zonnebloem- of pompoenpitten om erover te strooien, 8 zwarte olijven

Verwijder de schil en de pitjes van de watermeloen. Snijd het vruchtvlees in driehoekjes en meng met de Fetakaas, de geroosterde pitten en de olijven. Zet nog afgedekt zo’n 30 minuten in de koelkast voor je het serveert. Lekker met ciabattabrood.

ONTBIJTSALADE MET GEROOSTERDE ZADEN

Voor 2 personen: 35 gram verse gemengde kruiden (rucola, bladpeterselie, basilicum), 70 gram gemende sla (eikenblad, waterkers, krulsla…), 1 eetlepel pompoenzaad, 1 eetlepel zonnebloempitten. Voor de dressing: 2 theelepels citroensap, 2 eetlepels olijfolie, en een halve theelepel mosterd

Rooster de zaden en pitten in een droge koekenpan tot ze iets verkleuren. Schep de sla en kruiden in een ruime kom en strooi de bijna afgekoelde pitten en zaden erover. Klop alle ingrediënten voor de dressing goed door elkaar en breng op smaak met peper. Sprenkel de dressing over de salade en meng voorzichtig. Je mag deze ontbijtsalade verreiken met bijvoorbeeld tomaten- en komkommerplakjes, blokjes fetakaas en olijven. Als je in week 7 zit van ‘De 8 Weken Slank-en-Fit Succes Gids’ dan mag je er ook wat snippers Parmezaanse kaas over strooien.

YOGHURT-ROOM MET AARDBEIEN

Voor 4 personen: 250 gram Griekse yoghurt*, 1 dl room, 4 eetlepel fijne suiker, 1 zakje vanillesuiker, 4 schuimpjes (meringues), 300 gram aardbeien, 4 hoge mooie glazen 

Klop de yoghurt goed op met de fijne suiker, klop de room stijf met de vanillesuiker en spatel de slagroom luchtig door de yoghurt. Verdeel de helft van de yoghurtroom over de glazen, leg in elk glas een schuimpje en schep er de rest van de yoghurtroom over. Werk af met de aardbeien en serveer redelijk koud.
.
*Griekse yoghurt is een stevige vaste yoghurt die veel minder water bevat dan de gewone, volle yoghurt van bij ons. Het heeft een volle smaak en is bijzonder geschikt voor dit recept. Natuurlijk kun je ook ‘de gewone’ gebruiken, maar dan is het wat meer vloeibaar.
 
TIP: Dit is een heerlijk Top-Recept, en je kunt bijvoorbeeld de aardbeien vervangen door frambozen of ander rood fruit.

KOMKOMMER-YOGHURTSHAKE MET DILLE

Voor 4 personen: 1 komkommer, 1 liter magere yoghurt, 1 takje fijngehakte dille, 1 eetlepel citroensap

Snij de uiteinden van de gewassen komkommer eraf en rasp hem fijn met de schil. Pureer de komkommer met de yoghurt in een hoge mengbeker met de staafmixer. Voeg het citroensap, dille en eventueel peper en zout naar smaak aan de yoghurt toe. Verdun de shake indien nodig met een beetje koud water. Schenk deze lekkere ontbijt-shake in hoge glazen en serveer meteen.

KWARK MET FRUIT EN MUESLI

Voor 4 personen: 450 gram magere kwark, 2 eetlepels vloeibare honing, 200 gram aardbeien, 100 gram rode bessen, 100 gram frambozen (of kant-en-klaar diepvries rode vruchten) 8 eetlepels muesli

Meng de kwark met de honing en schep dit al in 4 gekoelde schaaltjes. Was alle vruchten, verwijder het kroontje van de aardbeien en snijd dit samen met de frambozen in vieren. Haal de besjes van de steeltjes. Schep het fruit en de muesli op de kwark.

HEERLIJKE WALNOOT-BANAAN SMOOTHIE

Voor 2 personen: 1 sinaasappel in partjes, 1 banaan, 1,5 dl melk, 150 gram yoghurt, 25 gram walnoot in stukjes, 1 theelepel heldere honing

Pureer alle ingrediënten in een keukenmachine of blender tot een gladde, schuimige massa ontstaat. Schenk het mengsel in twee glazen en serveer. TIP: Garneer met stukjes ananas en blaadjes munt. Ananas is één van de meest zoete vruchten ter wereld met natuurlijk suiker.

BANAAN-ANANAS SMOOTHIE MET AARDBEIEN

Voor 2 personen: 100 gram vruchtvlees van ananas, 100 gram aardbeien, 1 banaan in plakjes

Doe alle ingrediënten in een keukenmachine, dek af en mix tot een gladde smoothie. Giet in twee hoge gekoelde glazen en serveer meteen. Doe er wat ijsblokjes in.

ONTBIJT KWARK MET BLAUWE BESSEN

Voor 4 personen: 50 gram gepelde pistachenoten, 50 ml acaciahoning, enkele blaadjes verse munt, 500 gram magere kwark, 150 gram blauwe bessen

Rooster de pistachenoten in een koekenpan zonder vetstof op een matig vuur goudbruin, ongeveer 3 minuten. Schenk voorzichtig de helft van de honing erbij en laat nog op laag vuur 2 minuten bakken: schep regelmatig om. Snij enkele blaadjes van de munt fijn en roer het onder de kwark. Schep de kwark met de munt in 4 schaaltjes, schenk de rest van de honing erover en verdeel de pistachenoten en blauwe bessen over de schaaltjes.

POWER ONTBIJT-SMOOTHIE

Voor 2 personen: 300 gram halfvolle yoghurt, 2 bananen, 10 aardbeien, 4 eetlepels havermout, blender of mixer

Doe de yoghurt de in stukken gesneden banaan, de gehalveerde aardbeien en de havermout in de blender of mixer en pureer een halve minuut tot een gladde en voedzame smoothie.

GRIEKSE GOEDE START YOGHURT

Voor 2 personen: 5 eetlepels zomerfruit (diepvries: diverse variaties), 2 eetlepels vloeibare honing, 150 gram Griekse yoghurt

Verdeel de helft van het ontdooide fruit over hoge glazen, overgiet met de helft van de honing en ook de helft van de Griekse yoghurt. Herhaal nog een keer en klaar. Een heerlijke yoghurt vol met vitamine C en vezels.

KIPPENSOEP MET ZURE ROOM

Ja, ook bepaalde soepen horen in het ‘ontbijtmandje’. Simpele maar voedzame soepen als ontbijt zijn zeker zo goed. Probeer maar eens deze krachtige kippensoep afgesmaakt met zure room…

Voor 2 personen: 8 dl kippenbouillon (2 bouillonblokjes), 180 gram kipfilet in blokjes gesneden,1 kleine fijngesneden ui, 2 eetlepels olijfolie, 1 fijngehakte stengel bleekselderij, 1 in blokje gesneden kleine wortel, 1 laurierblaadje, 1 eetlepel halfvolle zure room of crème fraîche

Bak of wok alle groentjes in de olijfolie met het blaadje laurier zo’n 8 minuten met deksel schuin op de pan, of tot de groentjes zachter zijn geworden. Voeg er de blokjes kipfilet erbij en bak deze mee zonder deksel tot ze gaar zijn. Schenk de bouillon erover en laat nog enkele minuten zachtjes doorkoken. Zet het vuur af en roer de zure room of crème fraîche eronder. Smaak af met peper en zout, maar pas op met zout. Zout kan vocht in je lichaam vasthouden: niet goed voor je dieet.

ZUIDERSE GROENTESOEP MET BASILICUM

Benodigdheden voor 4 personen: 1 liter runderbouillon (2 blokjes), 2 wortelen, 100 gram panklare sperzieboontjes, 1 courgette, 1 blikje bruine of witte bonen, 2 tomaten zonder pitjes in blokjes, 1 teentje geperste knoflook, olijfolie, tijm, laurier, 1 bosje gehakte verse basilicum

Snij alle groente in blokjes, stoof ze (behalve de tomaten) samen met de knoflook 5 minuten aan in olijfolie en schenk er de bouillon bij samen met de kruiden. Laat 15 minuten zachtjes koken onder deksel. Spoel de bonen in een vergiet af onder koud water en laat uitlekken. Voeg de tomatenblokjes toe aan de soep evenals de uitgelekte bonen en laat nog 2 minuten doorwarmen. Schep de groentesoep in kommen of borden en werk af met gehakte basilicumblaadjes.