SUPERSALADES

FRISSE ZUIDERSE SALADE MET TONIJN

Frisse zuiderse salade met tonijn

Benodigdheden voor 4 personen: 2 tomaten, 400 gram tonijn op eigen nat, 4 sneetjes wit brood, 2 gedroogde tomaatjes, 2 eetlepels pijnboompitten, handvol zwarte olijven

.
Rooster de witte sneetjes in een broodrooster. Snij de tomaten in kleine blokjes en verwijder de zaadlijsten.
De zongedroogde tomaatjes alleen kleinsnijden. Snij daarna de olijven klein en verwijder de pitten. Rooster de pijnboompitten en een droge koekenpan. Meng vervolgens al de ingrediënten goed door elkaar en serveer met toast.

SLANKE PASTASALADE MET GROTE GARNALEN

Slanke pastasalade met grote garnalen

Voor 4 personen: 300 gram schoongemaakte scampi’s, 150 gram pasta (tagliatelle, spaghetti, macaroni..), 200 gram preiwit in ringen gesneden, 4 eetlepels olijfolie. Voor de dressing: 2 eetlepels gehakte verse rozemarijn, 3 eetlepels olijfolie, 2 eetlepels citroensap

Meng alle ingrediënten voor de dressing in een kom goed door elkaar. Roerbak in een pan met olijfolie de preiringen en kook intussen de pasta beetgaar. Voeg 4 eetlepels water toe aan de prei tot het vocht is verdampt en de prei gaar is. Bak in 2 eetlepels olijfolie de garnalen kort en voeg deze bij de prei, laat nog 2 minuten stoven. Schep de uitgelekte pasta op de borden, schep er wat dressing overheen en verdeel er de prei met de garnalen over.

SALADE VAN PALING EN GEROOSTERDE PAPRIKA

Salade van paling en geroosterde paprika

Benodigdheden voor 4 personen: 2 tomaten, 400 gram tonijn op eigen nat, 4 sneetjes wit brood, 2 gedroogde tomaatjes, 2 eetlepels pijnboompitten, handvol zwarte olijven

.
Rooster de witte sneetjes in een broodrooster. Snij de tomaten in kleine blokjes en verwijder de zaadlijsten. De zongedroogde tomaatjes alleen kleinsnijden. Snij daarna de olijven klein en verwijder de pitten. Rooster de pijnboompitten en een droge koekenpan. Meng vervolgens al de ingrediënten goed door elkaar en serveer met toast.

FRISSE SALADE MET GEROOKTE MAKREELFILET

Frisse salade met gerookte makreelfilet

Benodigdheden voor 4 personen: 200 gram gerookte makreelfilet, 1 rode ui, 4 grote tomaten, 10 cm komkommer, 2 geroosterde paprika’s (glas), 6 eetlepels olijfolie, 2 eetlepels rode wijnazijn, 2 eetlepels kappertjes, enkele blaadjes verse basilicum, 4 sneetjes witbrood

Scheur het brood in kleine stukjes, snij de tomaten in partjes en meng dit met het brood, druk het licht aan, zodat het vocht uit de tomaten een beetje in het brood trekt en laat 10 min. intrekken. Schil en halveer de komkommer over de lengte, verwijder de zaden met een theelepel en snij de helften in stukjes. Scheur grote basilicumblaadjes kleiner en snij de paprika’s in stukjes en de ui in dunne halve ringen. Klop een dressing van de olie en azijn en breng op smaak met zout en peper. Meng alles behalve de vis met elkaar en laat 20 min. op kamertemperatuur intrekken. Scheur de makreelfilets in mooie stukjes en schep ze vlak voor serveren door het broodmengsel.

FRUITIGE WALDORFSALADE

Fruitige Waldorfsalade

Benodigdheden voor 4-6 personen: 4 stengels bleekselderij, 2 bananen, 1 ananas, 1 citroen, 1 eetlepel mosterd, 1 mespunt suiker, 100 ml light-slagroom, 100 gram walnoten, 1 theelepel kerriepoeder, 2 eetlepel mayonaise, 2 appels, 350 gram kipfilet

.
Snij de kip in dobbelsteentjes van 1 cm. Verhit de olie in een wok en roerbak hierin de kipfilet goudbruin en gaar. Breng op smaak met kerrie en peper. Laat de stukjes kip afkoelen. Rooster vervolgens de walnoten 2 min in een droge koekenpan en laat ze daarna afkoelen. Klop de slagroom een beetje stijf en roer de mayonaise en mosterd erdoor. Breng op smaak met suiker, zout en peper. Snij de bleekselderij fijn. Snij de appel in reepjes en de banaan in plakjes. Knijp de citroen uit en leg de appel en banaan in het sap zodat deze niet bruin worden. Schep de kip om met de bleekselderij, appel, banaan, ananas en de dressing en bestrooi de salade met de walnoten.

ZOETE SALADE MET HONING EN FRANSE KAAS

Zoete salade met honing en Franse kaas

Benodigdheden voor 4 personen: 1 zakje gemengde sla, 40 gram pijnboompitten, 250 gram zachte Brie op kamertemperatuur, 1 appel. Voor de dressing: 2 eetlepel vloeibare honing, 2 eetlepel mosterd, 10 cl notenolie, halve eetlepel gehakte dille

.
Rooster de pijnboompitten in de koekenpan zonder olie, en snij de brie en de appel in dobbelsteentjes. Meng voor de dressing de honing en mosterd door elkaar en voeg druppelsgewijs de olie erdoor. Werk af met de dille en breng op smaak met peper en zout. Doe de appel, brie, rucola en pijnboompitten in een schaal en meng alle voorzichtig met de honing-mosterd dressing. Lekker met verse warme broodjes.

SLANKE GROENE SALADE

Slanke groene salade

Benodigdheden voor 4 personen: 200 gram peultjes, 300 gram broccoliroosjes, 200 gram doperwten, 300 gram courgette in plakken, 200 gram sperzieboontjes, 300 gram gemengde salade, 200 gram uitgelekte witte bonen. Voor de dressing: 4 eetlepels magere yoghurt, 2 eetlepels fijngehakte basilicum, 2 eetlepels zachte mosterd

Kook alle groene groenten kort tot ze zacht zijn, en maak intussen de dressing door alle benodigdheden in een kom goed te mengen. Verdeel de gemengde salade over de borden. Giet de groenten af, laat even goed uitlekken en meng ze samen met de witte bonen in een kom voorzichtig door elkaar. Sprenkel de dressing over de groenten, meng goed en schep dit mengsel op de salade. Lekker met warm ciabattabrood.

SALADE NICOISE MET VERSE TONIJNSTEAKS

Salade Niçoise met verse tonijnsteaks

Een lekker frisse maaltijdsalade met verse tonijn. Benodigdheden voor 4 personen:  4 tonijnsteaks van 150 gram elk, 200 gram fijne sperziebonen gekookt, gemende sla, 12 gekookte kleine aardappeltjes, 10 kerstomaatjes, 2 rode paprika’s in reepjes, 4 hardgekookte eieren in plakjes, 8 uitgelekte gehalveerde ansjovisfilets op olie, 16 zwarte olijven, 10 blaadjes basilicum. Voor de dressing: 1 eetlepel rode wijnazijn, 2 eetlepels olijfolie, 1 klein teentje geperste knoflook

.
Bestrijk de tonijnsteaks met olijfolie en wat peper, grill of bak de tonijn in een hete grill of pan 1-2 minuten per kant en hou even apart. Klop voor de dressing alles goed door elkaar en breng op smaak met peper. Verdeel de sla over 4 borden, snij de aardappelen in plakjes maar laat de tomaatjes heel en schik deze over de sla samen met de boontjes en de reepjes paprika. Schik vervolgens ook de eieren, de ansjovisfilets en de olijven op de borden, besprenkel met de dressing en leg er de tonijn bovenop. Bestrooi met basilicumblaadjes en serveer direct. Een kleurrijke gezonde maaltijd.

SNELLE TOMATEN-BASILICUMSALADE

Snelle tomaten-basilicumsalade

Benodigdheden voor 4 personen: 2 vleestomaten, 2 lente-uitjes, 4 eetlepels olijfolie, 3 eetlepels gehakte basilicum, 60 gram geraspte Parmezaanse kaas

Snij de lente-uitjes in fijne ringetjes en snij de tomaat in dunne plakjes. Meng in een kom voorzichtig de tomaat, basilicum en lente-uitjes en schik ze op de bordjes. Druppel er de olijfolie over en bestrooi met de Parmezaanse kaas. Deze tomaten-basilicumsalade kun je ook serveren als bijgerecht bij kip, lamsvlees en pasta’s.

PASTASALADE MET TONIJN EN OLIJVEN

Pastasalade met tonijn en olijven

Deze pastasalade heeft een voedingswaarde van 460 Kcal en kun je dus als lekker fris lunch tussendoortje eten, bijvoorbeeld op je werk, want deze pasta levert veel energie.

.
Benodigdheden voor 4 personen: 2 rode paprika’s, 350 gram schelpjespasta of andere pasta, 2 eetlepels olijfolie, beetje tijm, 1 geperst knoflookteentje, 50 gram rucola sla, 1 blik tonijn op water uitgelekt, 50 gram zwarte olijven zonder pit, 50 gram Parmezaanse kaas geraspt of in krullen.

Snij de paprika’s in kleine reepjes of blokjes als je kunt zonder vel. Kook ondertussen de pasta beetgaar en giet af. Verhit de olie in een koekenpan, bak de knoflook heel even, en verwarm de paprika en tijm even mee en voeg deze bij de pasta, evenals de tonijn, rucola, olijven en breng op smaak met peper. Serveer deze pasta op kamertemperatuur en strooi er de Parmezaan over. Lekker met warm ciabatta of ander brood.

SNELLE PASTASALADE MET WITTE BONEN EN FETAKAAS

Snelle pastasalade met witte bonen en Fetakaas

Benodigdheden voor 4 personen: 450 gram witte bonen (blik), 500 gram tomaten, 200 gram Fetakaas, 3 lente-uitjes, 400 gram pasta naar keuze (bv. penne), 5 eetlepels witte wijnazijn, 4 eetlepels olijfolie, enkele gehakte basilicumblaadjes

.
Spoel de bonen onder de kraan af en laat uitlekken, snij de tomaten in kleine stukjes, de lente-uitjes in ringetjes en de Feta in dobbelsteentjes. Kook de pasta. Roer intussen de azijn met wat zout en peper door elkaar en klop er de olijfolie door. Giet de pasta af en doe het weer in de pan, meng meteen met de tomaten, lente-uitjes, bonen en Fetakaas. Dresseer deze gezonde slank-salade op borden en werk af met de fijngehakte basilicum. Lekker met brood.

TONIJNSALADE MET AARDAPPEL

Tonijnsalade met aardappel

Lekker als voorgerecht of hoofdgerecht tijdens de zomerdagen. Benodigdheden voor 4 personen: 2 grote gekookte aardappelen in blokjes gesneden, 1 blikje tonijn, 2 gepelde gekookte eieren, 1 eetlepel kappertjes, 6 fijngehakte ansjovisfilets, 12 olijven naar keuze zonder pit, sap van 1 citroen, 1 eetlepel olijfolie

.
Laat de tonijn uitlekken, snij de eieren elk in vieren en hak de ansjovis en olijven fijn. Doe alle ingrediënten behalve het citroensap in een kom en schep alles goed door elkaar. Meng het citroensap met de olijfolie en schep voorzichtig door de salade. Laat deze gezonde salade zeker 1 uur in de koelkast op smaak komen.

FRISSE SALADE MET ZALM EN PASTA

Frisse salade met zalm en pasta

Benodigdheden voor 4 personen: Ongeveer 250-300 gram zalm in blik, 100 gram rucolasla, 2 eetlepels pijnboompitten, 300 gram penne (of andere korte pasta), 250 gram mascarpone, halve eetlepels citroensap, 2 eetlepels balsamico azijn

.
Kook de pasta volgens de gebruiksaanwijzing beetgaar. Rooster intussen de pijnboompitten in een droge koekenpan lichtbruin. Verdeel de zalm in grove stukken (eventueel vel en graten verwijderen). Roer de mascarpone los en meng met het citroenrasp. Hak de rucola grof. Giet de pasta af, bewaar wat van het kooknat. Schep de zalm, mascarpone en rucola door de pasta. Breng op smaak met peper, (zout) en de balsamico azijn. Voeg eventueel nog wat pastawater toe als je het te droog vindt. Bestrooi met pijnboompitten en serveer.

ZOETE HONING-MOSTERD SALADE MET BRIE

Zoete honing-mosterd salade met Brie

Benodigdheden voor 4 personen: 200 gram Brie, 4 eetlepels honing-mosterd dressing, 1 appel, 30 gram pijnboompitten, 75 gram rucolasla

.
Haal de brie een half uur voor het bereiden van de salade uit de koelkast om op kamertemperatuur te komen. Rooster de pijnboompitten in de koekenpan zonder olie. Snij de brie in plakjes en de appel in partjes. Doe de appel, brie, rucola en pijnboompitten in een grote saladeschaal en meng met de honing-mosterd dressing. Tip: Lekker met vers brood dat licht geroosterd is.

Honing-mosterd dressing (basisrecept) je kunt dit bijvoorbeeld maal 2 of maal 4 doen: 1 eetlepels vloeibare honing, 1 eetlepel citroensap, 1 eetlepel mosterd, 5 eetlepels olijfolie, 1/4 teentje knoflook, peper en zout. Pers de knoflook uit en meng alle ingrediënten goed door elkaar.

MAALTIJDSALADE MET GEMARINEERDE KIP

Maaltijdsalade met gemarineerde kip

Benodigdheden voor 4 personen: 4 enkele kipfilets in dobbelsteentjes, 1 groene en 1 rode paprika, 300 gram geitenkaas, 8 eetlepels mosterd, 10 eetlepels vloeibare honing, 2 avocado’s, 2 mango’s, olijfolie, handvol pijnboompitten, gemengde sla voor 4, 2 eetlepels sojasaus, 4 tomaten

.
Meng de honing met de mosterd en de sojasaus tot een gladde saus en leg de blokjes kipfilet enkele minuten in de marinade. Haal de korstjes van de boterhammen af en snijd deze in blokjes. Bak de kip met aanhangende marinade op een zacht vuur zodat de marinade niet verbrand en de kippenblokjes gaar worden. Snij de tomaat, paprika, avocado en mango in kleine blokjes en meng dit met de gemengde sla. Verdeel dit over de borden, en schep er de kipfiletblokjes over met een deel van de warme dressing. Verkruimel de geitenkaas boven de warme kip en voeg de pijnboompitten toe. Dien onmiddellijk op.

SALADE MET GEBAKKEN RAUWE HAM EN CAMEMBERT

Salade met gebakken rauwe ham en Camembert

Benodigdheden voor 4 personen: 100 gram gemengde sla (frisée, rucola, waterkers, groene krulsla) 180 gram Camembert in blokjes, 8 dunne plakken rauwe ham van goede kwaliteit zoals Parmaham, 120 gram pijnboompitten, 1 avocado in smalle reepjes. Voor de dressing: 1 eidooier, 1 theelepel mosterd, 1 theelepel witte wijnazijn, 1 theelepel honing, 1 eetlepel bouillon, 200 ml maïsolie

Verwarm de oven voor op 180°C. Meng voor de dressing alle ingrediënten, behalve de olie, met een staafmixer of in een blender. Giet de olie er langzaam bij tot de dressing gaat binden. Bak de rauwe hamplakjes op een rooster ongeveer 10 minuten in de oven bruin en knapperig. Verdeel de sla over de borden, leg de kaas, pijnboompitten en avocado erop, giet de dressing erover en garneer met de ham. Tip: dit kan ook als voorgerecht dienen in een feestelijk menu.

SALADE VAN RODE AARDAPPELEN, SCAMPI EN COURGETTE

Salade van rode aardappelen, scampi en courgette

Benodigdheden voor 4 personen: 400 gram rode aardappelen of andere vastkokende aardappel, 1 courgette in dunne repen gesneden, 2 eetlepels groene Pesto, 4 eetlepels light-room, olijfolie, 12 gepelde en schoongemaakte scampi’s, handje ijsbergsla, kleine ronde bakvormpjes of deegstekers, grillpan

Snij de aardappelen in kleine blokjes, kook ze zonder zout aan het water toe te voegen beetgaar, giet ze af en meng meteen met de room en Pesto. Grill mooie strepen op de courgette en bekleed de binnenkant van de bakvorm hiermee en zet ze in het midden van de borden. Vul de courgette op met de aardappel-Pesto blokjes. Bak in weinig olijfolie de scampi’s kort aan. Verdeel de ijsbergsla over de courgette-rondjes en werk af met de scampi’s.